Лексика

1. Виберіть до фраз слово-синонім з дужок.
    Корабель пустелі ( верблюд, човен, джип ).
    Столиця гумору ( Одеса, Париж, Нью-Йорк ).
    Царство Нептуна ( пекло, море, ліс ).
    Білі мухи ( міль, сніг, тополиний пух ).
    Другий хліб ( сухарі, чіпси, картопля ).

2. Поясніть, як ви розумієте дані вислови:
    ні пари з вуст ─_____________________________.
    Байдики бити ─ ____________________________.
    Ловити гав ─  ______________________________.
    Пекти раків ─_______________________________.
    Намолоти сім мішків вовни ─_________________.

3. Поясніть як у тлумачному словнику:
    Адрес, адреса, адресат, адресант.

4. Доберіть синоніми:
    Чемпіон ─_____________________________.
    Дискусія ─ ____________________________.
    Дисципліна ─__________________________.
    Фініш ─ ______________________________.

5. Підкресліть рядок, у котрому в усіх словах кількість букв відповідає кількості звуків.
    Юність, щедрість, екзамен.
    Запорізький, просьба, обличчя, пять.
    Заєць, джміль, вокзал, дев’ять.

6. Доберіть якнайбільше ознак до слів.
     Земля ─ _________________________________.
     Струмок ─ _______________________________.
     Сад ─____________________________________.
     Небо ─ __________________________________.

7.Підберіть синоніми до слів:
   гарна ( дівчина) ─____________________________.
   гарна ( людина ) ─____________________________.
   могутній ─  _________________________________.
   злоба ─_____________________________________.

8. Поясніть коротко, як ви розумієте такі вислови:
    яблуко від яблуні далеко не падає ─______________________________________________.
    намолоти сім мішків гречаної вовни ─____________________________________________.

9. Складіть лексичний словник до опису бузку.

                                            
10. До словосполучень, що вжиті у прямому значенні, добери словосполучення, які    вживаються у переносному значенні:
      крижана бурулька ─___________________________________________________.
      світла кімната ─ ______________________________________________________.
   тепла осінь ─ ________________________________________________________.
   гострий ніж ─ ________________________________________________________.

11. Підкресліть з ряду слів форми одного і того ж слова: ніс, заніс, носом, носити, носив, на носі, підніс, біля носа.

12. Розгадайте кросворд.
Запишіть по горизонталі, що означають вислови:
1)      водити за ніс;
2)      зарубати на носі;
3)      встромляти носа;


Якщо правильно підберете слова, тоді по вертикалі вийде слово, яке означає « клювати носом ».
13.    Поясніть значення слів, як у тлумачному словнику.
       Бібліотека ─ ________________________________________________________________.
       Конституція ─_______________________________________________________________.
       Дисципліна ─ _______________________________________________________________.
       Друкарня ─ _________________________________________________________________.
       Матриця ─__________________________________________________________________.

14.    Запишіть слова в алфавітному порядку:
заїхав, жовтень, їжак, бджола, квасоля, вівторок, мякий.

15.До поданих слів доберіть по два синоніми:
     ароматний ─ ________________________________;
     тьма ─ ______________________________________;
     міць ─ ______________________________________;
     відомий ─ ___________________________________;
     давній ─_____________________________________;

16.Поясніть значення слів.
     Розум ─____________________________________________________.
     Майстерність ─______________________________________________.
     Досвідчений ─ ______________________________________________.

17. Поясніть значення виразів.
       Очей не показувати ─____________________________________.                 
       Очі рогом лізуть ─   _____________________________________.
       очі розбігаються ─______________________________________.
       мозолити очі ─ ________________________________________.
       очі бігають ─ __________________________________________.
       очі метають зірки ─ _____________________________________.
       очі на мокрому місці ─ ___________________________________.

18. Доповніть речення порівняннями.
   Сонце ніжно голубило землю, як…______________________________________________.
   Тоненькі берізки взялися за руки і пішли в танок, наче …___________________________.
   Озеро виблискує на сонці, ніби…_______________________________________________.

19. Доберіть антоніми до багатозначних слів, вжитих у переносному значенні :
   сухий одяг ─__________________________________________________;
   суха погода ─_________________________________________________;
   сухий хліб ─__________________________________________________;
   суха мова ─ ___________________________________________________;
   сухе літо ─ ___________________________________________________;
   сухі квіти ─ ___________________________________________________;
   чисті руки ─ __________________________________________________;
   чиста совість ─________________________________________________;
   чисте небо ─__________________________________________________;
   чиста ріка ─ __________________________________________________;

20. Назвіть одним словом:
   велика біда ─__________________________________;
   сильний дощ ─ ________________________________;
    дрібний дощ ─ ________________________________;
    топлене сало ─________________________________;
    колекція засушених рослин ─____________________;
    заклад, де продають ліки ─______________________;

21. До поданих слів доберіть близькі за значенням з префіксами.
   Тихий, сумний, бесіда, слабкий, сміливий.

22. З поданими словами складіть словосполучення так, щоб кожне з цих слів було вжито у прямому і переносному значеннях.
       Світлий, довгий, шовковий.

23. Доберіть прислів’я – антоніми.
      Хто працює, той не бідує.

24. Підберіть дієслова з переносним значенням до слів.
      Зима - ______________________.Сонце - _____________________________________.
      Весна - _____________________. Котик - _____________________________________.

25. Вставте пропущене слово:
                              Синиці голодом намлілись –
                              Така зима, така зима! 
                              Оце б у вирій полетіли –
                               Та … там нема.
                                                         ( Л.Костенко)

26.Утворіть нові слова із букв даних слів:
                                           Наприклад: старий – айстри.
      Спина -                  .                Лісок -                    .
      Дошка -                   .              Смола -                  .


27. Допиши іменники.
      Великий, просторий, чистий;
      деревяний, червоний, мякий;
      висока, гілляста, могутня;
      чисте, прозоре, ясне.

28. Гра «Синоніми».
      Дах -                                          .  Півень -                               .
      Очерет -                                    .  Копиця -                              .
      Борошно -                                 .  Заєць -                                 .
      Жара -                                        .  Хуртовина -                        .

29. Підкресліть омоніми у тексті. Поясніть їхнє значення.
                                               Гей, стрільці, хапайте луки
                                               та й біжіть бігом на луки!
                                                Комарня там вельми сита –
                                                Настріляйте зо три сита.

30. Вставте прикметники – антоніми, щоб прислів’я мало смисл:
      … правда краща, ніж … брехня.
      З …хмари - …дощ.
      Земля …, а хліб родить.

31. Згрупуйте синоніми за значенням. Яке слово зайве?
      Кусок, краса, кусень, шматок, врода, іній, скибка.
      Дитина, колиска, мама, люлька, маля, дитя.
      Планета, земля. Мир, світ, стіл, згода. Лад, земна куля.
      Іскриться, сміється, переливається, біжить, регоче, сріблиться.

32. Знайдіть синонімічну пару фразеологізмам:
      Завидки беруть, крутити голову, між двома вогнями, намяти боки, піднімати на глум,                         підбивати клинці, як у казці, давати прочухана.
  Довідковий матеріал: милити шию, між молотом і ковадлом, заздрощі хапають, надавати стусанів, брати на кпини, як у бога за пазухою, баламутити голову, смалити халяви.

33. Поясніть значення слова, склавши з ним речення:
      Лисички, півники.
                                                               
34. Серед поданих словосполучень знайдіть і підкресліть ті, що вжиті у прямому значенні.
       Біжить вода, біжить час, біжить хлопчик.
       Легкий пух, легкий вітер, легка задача.
       Добрий час, добрий дідусь, добрий хліб.
       Тиха година, тиха музика, тиха дівчинка.
       Гроза відійшла. Відійшла хвороба. Відійшло від душі.

35. Доповни прислів’я антонімами:
      Що маєш зробити, то зроби сьогодні, а що маєш зїсти, то зїж…
      Якщо влітку пісні співаєш - …сльози проливаєш.
      По одягу зустрічають, а по розуму - …
      Правда солона, а брехня - …

36. Доберіть різнокореневі антоніми до слів I стовпчика, однокореневі – до слів II  стовпчика.
      Ситий –                                                надія –
      Далекий –                                             відкривати -
      Білий –                                                 молодий -
      Зустріч –                                               поринати -                                            
      Рідкий –                                                відганяти - 
    
37. Відгадайте слово:
       Синонім до слова вродливий, антонім до слова негарний.
       Синонім до слова ненька, антонім до слова мачуха.
       Синонім до слова лютий, антонім до слова добрий.
       Синонім до слова радісний, антонім до слова сумний
       
Складіть подібне завдання зі словами тихий, земля.                                              
         
38. Від поданих слів утворіть нові, змінюючи першу літеру:
      ліс – ___________________________;
      мак – ___________________________;
      дар – ___________________________;
      піч – ___________________________;
      борт – __________________________;
     
39. Із поданих слів складіть синонімічні групи:
      Сильний, журливий, задушевний, дужий, печальний, щирий, рослий, великий, потужний, сумний, високий, говорити, балакати, чуйний, казати, невтішний, розмовляти, міцний, сердечний.

40. Випишіть словосполучення, в яких є слова в переносному значенні.
      Залізний стілець, залізна воля, срібний дзвіночок, срібний голосок, золоте серце, золотий перстень, свіжа квітка, свіжа думка.

41. Відредагуйте речення, замінивши однокореневі слова їх синонімами:
      Ледар усе життя ледарює.
       Тільки нероба нічого не робить.
                                                                           
42. Виберіть потрібне слово з поданих у дужках синонімів і запишіть з ним речення:
      (Спить, куняє, дрімає ) земля під глибоким снігом.
      Дівчина хитро ( сміється, регоче, посміхається).
      Учні ( говорили, вели розмову, розмовляли, розповідали ) про історію рідного краю.

43.Придумайте речення зі словом так, щоб вони вживалися у різному значенні.
     Ніс, ніс. Став, став. Дорога, дорога.

44.Розтлумачте слова.
     Осоння – ________________________________________________________________.
     Вишивка –_______________________________________________________________.
     Брунатний - _____________________________________________________________.
     Серветка -________________________________________________________________.
     Вибори – ________________________________________________________________.

45. Замініть одним словом:
     пасти задніх –___________________________;
     пекти раків – ___________________________;

46. Підберіть синоніми:
      туман лягає -____________________________________________________;
      думає – ________________________________________________________;
      дорога – ________________________________________________________;

47. Запишіть синоніми у порядку зростання швидкості руху:
      Іти, повзти, плентатись, нестись, бігти, летіти, мчатися.
      Склади і запиши речення з виділеними словами.

48. З букв даного слова складіть і запишіть інші слова:
            Зразок: соловейко – село, коло, воло, колеса, косо.
       Товариш – ____________________________________________________________.
       Ластівка – ____________________________________________________________.
       Листоноша – __________________________________________________________.

49. Продовжіть  ряд, мислячи за аналогією:
      Пісня – глухий, картина – _________________.
      Електровоз – вагони, кінь –_________________.
      Школа – навчання, лікарня – _______________.
      Ліс – дрова, бібліотека – ___________________.
      Пісня – композитор, літак –________________.

50. Складіть та запишіть речення, де б такі слова, як віра, надія, любов означали:
      а) імена,
      б) почуття.

51. Розподіліть синоніми в порядку зростання ознаки:
      безстрашний, хоробрий, сміливий, сміливець;
      боязливий, несміливий, заяча душа, боягуз.

52. Випишіть слова, вжиті в переносному значенні.
      Підморозило. Тоненька крига засклила річку й озеро. Це зима прийшла. Ходить вона по  долинах і горах. Тихо ступає у великих валянках. Скрізь свою чарівну картину домальовує.

53.Перебудуйте розповідне речення у запитальне.
     Без повітря не може бути життя на Землі?

54. Перебудуйте спонукальне речення у розповідне.
      Бережіть книги – джерело знань.

55. Поставте слова су формі звертання. З одним із них запишіть спонукальне речення.
      Зіронька ─ …, зимонька ─ …, Марія Степанівна ─ …  .

56. Впізнайте слово за діями, ознаками.
      Впав, покотився, підскочив, закотився.
      Скрекотуха, торохтілка, плетуха.
      Вірний, чесний, надійний.

57. Складіть і запишіть два речення зі словом добрий, вжитим у прямому і в переносному значеннях.

58. До сполучення слів, вжитих у переносному значенні, доберіть сполучення слів у прямому значенні.
       Ліс дрімає – ________________________________________________.
       Золота осінь – ______________________________________________.
       Вередливий вітер – __________________________________________.

59.Доберіть синоніми до слів.
     Морозний –____________________________________________________.
     Співати - ______________________________________________________.
     Недуга - _______________________________________________________.                            

60. Із букв  кожного слова утворіть нові слова.
      Жайворонок, буквар, приказка, команда, порядок, світлофор, тракторист, роса, сонечко,     
      жирафа.

61. Із поданих слів складіть синонімічні ряди.
      Біда, жахливий, сум, бездіяльний, журба, похмурий, потворний, ледачий, смуток,    насуплений, страшний, лінивий, лихо, понурий, горе.

62. Підберіть якнайбільше ознак до слів:
      земля, струмок, сад, небо, клас, країна, село.

63. Складіть речення, в яких слова сонце, світлий, крила, виступали б у прямому, а потім у
      переносному значенні.

64. Прочитайте  фразеологізми. Поясніть їх значення, замінивши відповідними словами.
      Зарубай на носі –____________________________________________________.
      Водити за ніс – ______________________________________________________.
      Крутити носом –_____________________________________________________.
      Байдики бити -  _____________________________________________________.
      Комар носа не підточить._____________________________________________.
                                          
64. Розподіліть синоніми у порядку зростання ознаки:
      заяча душа, боягуз, несміливий, боязливий;
      людина великого розуму, тямовитий, світла голова, розумний.

65. З поданих афоризмів випишіть антоніми і з’ясуйте, якою частиною мови вони є.
   - Ученість  - солодкий плід гіркого кореня .(Сократ)
   - Нехай ми мовчимо, проте вчинки наші говорять. (Сенека)
   - Хто сам собі  друзів шукає, той сам собі ворог. (Ш. Руставелі)
   - Людині потрібно два роки, щоб навчитися говорити і шістдесят років, щоб навчитися     
   тримати язик  за зубами.   

66. Згрупуйте синоніми за значенням. Яке слово зайве?
      А) Мужність, розмова, відвага, бесіда, хоробрість, балачка, сміливість, вулиця, говірка.
      Б) Кусок, краса, кусень, шматок, врода, скибка, іній.
      В) Багаття, крик, вогонь, галас, ватра, небо.
      Г) Лелека, стіл, герой, бусол, сміливець.

67. До прикметників доберіть синоніми з префіксом без -.
     Засушливе літо -                                      сумний день -
     пустинний острів -                                  жорстокий вчинок –

68. До дієслів доберіть синоніми.
      Будувати - ______________________. Перемагати -  _____________________________.
      Ясніє - _________________________.  Тремтить – _______________________________.

69. Словосполучення замініть синонімічним словом.
     Шкільна сумка, очний лікар, дитячий лікар, кімната для навчання, пересувний цирк,    мамин батько, шкільний стіл.

70. До іншомовних слів доберіть українські відповідники.
      Алфавіт, біографія, автор, аналогічний, аплодисменти, архаїчний, арбітр, акцент.
Слова для довідок: оплески, застарілий, азбука, наголос, життєпис, подібний, льотчик, суддя.

71. Доберіть слова – синоніми до фразеологізмів.
      Байдики бити – ___________________________________________________.
      Правити теревені - ________________________________________________.                          
   Одним махом – ___________________________________________________.
   Як дві  краплі води – _______________________________________________.
   Тримати язик за зубами – ___________________________________________.
   З хвилини на хвилину – ____________________________________________.
   Сон рябої кобили – ________________________________________________.
   Наганяти страх – __________________________________________________.


72. Доберіть синонімічні фразеологізми  до даних стійких сполучень.
      Хоч греблю гати; сила силенна; без ножа різати; байдики бити; теревені правити; ні риба ні м'ясо;  заломити ціну; гав ловити;  дати драла; не всі вдома; обдерти як липку; пускати бісики.
                                                 
73. У кожному стовпчику знайдіть пару, яка не є антонімами.
      Літо – зима                            високий – низький
      стіна – стеля                          важко – легко
      вгору – вниз                          далекий – сільський
      життя – смерть                      рідне – чуже
      говорити – мовчати              здалека – зблизька
      вперед – назад                       холодний – теплий

74. Діберіть антоніми до виділених слів.
      Легка сумка; легка задача; легка хода.
      Міцний мороз; міцний сон; міцне дерево.
      Старий дуб; стара сорочка; стара газета.

75. До поданих прислівників доберіть антоніми.
      Гарно - ____________________________. Взимку - _____________________________.
      Потім - ____________________________. Ввечері –  ____________________________.                          
      Вперед -___________________________. Спереду - ____________________________.
      Праворуч - _________________________. Приємно - _____________________________.

76. Доберіть антоніми – фразеологізми.
      Байдики бити; піти з торбами; бідний як церковна миша; співати дифірамби; ні пари з       вуст; як кіт наплакав; ляси точити; брати в голову; білий як сніг; піти вгору; хоч греблю гати;  стоїть як вкопаний.
    Слова для довідки: піти на дно; кататися як сир в маслі; розпустити язика; працювати в поті чола; кіт наплакав; купатися в розкоші; в рот води набрати; поливати помиями; кури не клюють; викинути з голови; чорний як сажа; намастив п’яти салом.

77. Спишіть прислів’я, доповнивши їх антонімами.
      Правда з дна моря виринає, а неправда………….
      Одне «зараз» краще трьох…………………………
      Правда солона, а брехня…………………………...
      Руки білі, а сумління………………………………
      Від слова до діла, як від…………………...до неба
      Згода дім будує, а…………………………..руйнує
     
78. Які словосполучення вжиті в прямому значенні?
       Гострий язик, гостре слово, гостра коса, гострий ніж, гострий погляд.
 
79. Поясніть значення поданих слів, склавши із ними речення.
      Голки, зайчик, вушко.

80. Підкресліть слова, які мають кілька значень. Складіть із ними речення.
      Калина, лінія, дятел, мова, важкий, вушко, чорнобривці.

81. Поясніть значення словосполучень.
      Свіжий хліб, свіжий вітер, свіжа сорочка.
      Чорна тканина, чорна робота, чорні думки.
      Чисті руки, чистий сніг, чисте небо, чиста ріка, чиста совість.
      Тиха їзда, тиха розмова, тихий сон, тихий дощ.
      Темний час, темний день, темна ніч.
                                                                        
82. Серед поданих словосполучень знайдіть ті, в яких слова вжиті у прямому значенні.
      Веселе сонечко, веселий дощик, весела школярка.
     Срібний годинник, срібний голос, срібне колосся.
     Схлипує море, схлипує дитина, схлипує вітер.
     Світлі думки, світлий день, світле майбутнє.
     Голівка капусти, голівка часнику, голівка дитини.

83. До слів, вжитих у прямому значенні , доберіть  слова в переносному значенні.
      Лист берези – ____________________.
      Чисті руки – _____________________.
      Біжить хлопчик – _________________.
      Пливе спортсмен – _______________.
      Легкий пух - _____________________.
      Золота каблучка - _________________.
      Добрий дідусь -____________________.
   

84. До поданих слів доберіть синоніми. З одним із них складіть і запишіть речення.
Міцний –_________________.  Блакитний – _________________.Балакучий –_____________.
Акуратний –_______________. Виразний -   _________________.Високий - _______________.

85.До словосполучень доберіть синоніми з префіксом без-. З одним із них склади і запиши   
     речення.
     Ясне небо –
     Правильна відповідь –
     Жорстокий вчинок –
     Вічна пам'ять –

86. Випишіть антоніми.
      Праця людину годує, а лінь марнує.
      Оптимізм – віра в перемогу добра над злом, правди над кривдою, світла над темрявою.

87. Спишіть текст. Підкресліть слова, вжиті в переносному значенні.
          Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені
      коси. Сміються сонячні зайчики, а берези сумують.
      Зі словами ніс, сонечко, язик складіть речення. Щоб дані слова виражали різні значення.

88. До слів початок, багатство, батьківщина, безсмертя, свято, визволення доберіть   антоніми і запишіть їх. (Кінець, бідність. чужина, забуття, поневолення, будень.)

89. Спишіть вірш, підкресліть синоніми.
       Вивчайте мову українську –
       дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
       прекрасну, милу і чудову,
       як материнську мову колискову.

90. Підберіть дієслова з переносним значенням до слів:
      Хмарина, весна, сонце, котик.

Немає коментарів:

Дописати коментар